Sabtu, 27 November 2010

Tidak mudah menuju ke syurga.


" perjalanan ke syurga dilingkungi dengan duri dan onak, manakala jalan ke neraka dikelilingi dengan keinginan syahwat " demikian ditegaskan oleh Nabi Muhammad saw. mengenai dua jalan yang ditempuhi oleh manusia.

Syurga.
ialah tempat kenikmatan dan kebahagiaan di akhirat yang dikurniakan kepada hamba-hamba Allah yang beramal soleh melayakkan diri ke syurga, seseorang itu mestilah menempuh banyak ujian seperti melaksanakan suruhan Allah dan rasul serta menjauhi laranganNya.kesemua ini memerlukan semangat dan kekuatan yang bermula dari keimanan kepada Allah. sudah tentu untuk mengerjakan solat, puasa, haji dan amal kebajikan lain amat payah kecuali bagi mereka yang beriman. sebab itulah Nabi mengatakan jalan ke syurga penuh dengan kesusahan.
 
Neraka. 
pula tempat azab keseksaan disediakan untuk mereka yang beramal tholeh (kejahatan). sebaliknya jalan melayakkan diri ke neraka amat mudah kerana dikelilingi dengan kehendak syahwat. semua manusia memang cenderung mengikut kehendak nafsu dan syahwat. syaitan pula sentiasa mendorong manusia mengikut hawa nafsu.amat mudah melakukan kejahatan.


sudah terbentang jalan dihadapan . terpulang pada diri kita jalan mana untuk diikuti . tepuk dada dan tanya pada iman >>> tidak pada selera hanya pada nafsu . tidak mudah menuju ke syurga, kerna diri ini perlu bermujahadah atau berjuang melawan nafsu demi kebaikan . amat mudah diri berbuat kejahatan dan tidak mampu melakukan kebajikan apabila nafsu dan syaitan ada dalam diri .

tidak mudah menuju ke syurga ???

orang jahil semuanya binasa kecuali yang berilmu. orang berilmu semuanya binasa kecuali yang beramal. orang beramal semuanya binasa kecuali yang ikhlas. untuk mencapai darjah keikhlasan perlu banyak berjuang. " ibarat mendaki bukit yang tinggi, hanya orang yang lasak saja berjaya sampai ke mercu ". semua manusia inginkan hidup senang. kesenangan di dunia hanya sementara manakala kesenangan akhirat kekal abadi. orang yang bijak sudah tentu memilih kesenangan yang hakiki bukan yang bersifat sementara. hanya orang yang cetek akal saja memilih kesenangan dunia dan mengenepikan kesenangan akhirat.

" kebahagiaan di dunia belum menjadi pasport untuk ke syurga. malahan adalah menjadi kesalahan jika kekayaan yang didapati tidak diperolehi dan dibelanjakan secara Islamik "

syaitan selalu membisikkan kepada kita tentang amal kita yang banyak walaupun baru sikit benar. kita gembira apabila dipuji manusia. timbul rasa ujub dan riak yang memusnahkan pahala. kita tak perasan kita sebenarnya berdosa sebaliknya menyangka kita masih beramal soleh. kita mesti mengawas dari serangan penyakit batin seperti ria, ujub, bongkak, sombong, dengki yang kesemuanya merosakkan amalan. di sini peranan ilmu tasauf yang perlu kita pelajari dan dalami.


perlu kita ketahui sebelum kita melakukan sebarang ketaatan, Allah sudah terlebih dulu mendahului dan mengingati kita. kalau Allah tak gerakkan kita untuk beramal, kita tak akan beramal. ini maknanya Allah mendahului kita. jangan sangka kita yang beramal, sebenarnya Allah menggerakkan kita beramal. jadi soal pahala tak timbul. sepatutnya kita bersyukur kerana Allah gerakkan kita beramal.

utamakanlah kepayahan kerana itu jalan ke syurga. jauhilah kesenangan berbentuk nafsu syahwat kerana itu jalan ke neraka

Sabtu, 20 November 2010

Eid Adha 1431H

kedengaran gema takbir bermula selepas solat magrib di bumi cairo ini... betapa syahdunya laungan yang ditakbirkan...


اللّهُ أكبر اللّهُ أكبر اللّهُ أكبر
لا إلَهَ الا اللّه واللّهُ أكبر
اللّهُ أكبر و لِلّه الحمدَ
اللّهُ أكبر اللّهُ أكبر اللّهُ أكبر
اللّهُ أكبرُ كَبيِرَا
وَالحَمدُ لِلّهِ كَثِيرا
وَ سُبحَان اللّهِ بُكرَةً وَأصْيِلا
لا إلَهَ الا اللّه وَلا نَعبُد الا أياه
مُخلِصِّينَ لَهُ الدّيِنَ وَلوْ كَرِهَ الكَافِروُن
لا إلَهَ الا اللّه وحْدَه صَدَقَ وَعدَه وَنَصَرَ عبده
وأعزَ جُنَده وَهزم الأحْزَابَ وحْدَه
لا إلَهَ الا اللّه واللّهُ أكبر
 اللّهُ أكبر و لِلّه الحمدَ

 
sudah berlalu hari tasyrik... Alhamdulilalh, aku bersyukur kepada mu ya.Allah... tabahkan hatiku ya.Allah untuk hari2 akan mendatang ini. hati aku akan terus menyayangi kekuatan kasih sayang, lama mana pun masa tetap akan aku tunggu dan kejujuran aku akan bersama terus bersama, apa yang berlaku tolong jangan mengaku kalah, apa-apa yang sudah terjadi atau yang akan terjadi sama-sama kita bicara, insha.Allah....



Jumaat, 19 November 2010

aku, kau, kita dan Allah


aku...

tidak terasa lama  untuk menulis di blog ini. kadang kala tidak tahu apa yang hendak ditulis, tiada cerita katakan tapi. kadang-kadang teras ingin melonjak-lonjak untuk menulis tetapi bila berada dihadapan keyboard hati menjadi kosong, jari menjadi kaku, otak macam tidak berfungsi. huhuhu, apa la diri aku ini, lalu aku putuskan tidak menulis sepotong ayat malahan sepatah kata-kata.

senyap... sunyi... dan terus diam...

tapi hari ini hati kau teringin sangat mahu menulis. tapi bila on laptop, duduk mengadap langit senja yang indah. hati tiba-tiba menjadi sayu. apa yang mengangu hati aku, jiwa aku ??? yang pasti aku sedang bersedih. sambil mendengar lagu jason mraz- i'am yours, tapi paling best aku dengar lagu yuna- dan sebenarnya, aku ulang berkali-kali dengar bait-bait ayatnya.

ya.Allah... 

aku ingin kembali. kembali kepada fitrahnya, tidak sanggup aku jelajahi rimba. kadang-kadang aku berfikir, kenapa aku tidak sekuat dulu ??? kadang-kadang aku berfikir, semua ini terjadi kerana apa ??? adakah kerana kifarah dosa-dosa yang terdahulu ??? 

ya.Allah... 

mudah-mudahan ianya kifarah dosa terdahulu. melihat langit senja yang indah aku kagum kejadian-NYA. aku bermonolong sendirian.

aku perlu kuat dan menjadi lebih kuat untuk menempuhi kehidupan aku yang akan datang. Allah uji aku sikit untuk melihat keimanan dan ketakwaan aku kepada-NYA. kenapa kadang-kadang aku tidak sedar ??? aku menangis sendirian. aku menangis semahunya. aku tahu aku tidak sendiri di dunia ini. biarlah orang tinggal aku. kerana apa adanya aku. tapi Allah sentiasa ada buat aku. kenapa aku harus bersedih ??? aku merenung langit malam. indah, nyaman, hati kecil ini puas aku merasakan sesuatu yang mengalir deras,  laju, terus menusuk ke hati bisikan kalimah ilahi menerjah nubari nan layu. hmmm., aku mengeluh sendirian. untuk apa aku harus bersedih ??? untuk apa ??? Allah telah mentakdirkan yang terbaik untuk aku. untuk apa aku merungut. ini hakikat kehidupan sebegini. aku kematian kata-kata. dimana bait-bait indah dari hati aku yang dahulu ??? aku sendiri tidak ketahui. menghilang tanpa jejak. bagaimana aku harus untuk berbicara ??? aku membiarkan diri ini bersendirian. melayan kehendak hati. melayan luahan perasan sendiri.

kau...

sentiasa tenang di situ dan sedang masih berdiri. mendiamkan diri dengan membiarkan rasa hati dengan dunia. membiarkan rasa hati dengan al-khaliq

kita...

kenapa wahai hati ??? kenapa aku sering bertanya ??? kenapa Allah menguji kita ??? sedangkan aku dan kau sudah tahu bahawa Allah itu menguji atas dasar kasih sayang-NYA pada kita. aku mengejar cinta. walaupun ada kalanya aku rasa aku sudah kecundang. tapi kau datang membangkitkan rasa. kau memberi halwa sejuk pada hati aku.

ya.Allah...

begitu susah engkau mahu menuruti janji-NYA, menuruti perintah sang pencipta, kenapa engkau degil, tidak yakinkah engkau dengan janji Allah, bahawa setiap kesusahan itu akan tiba pula kesenangan, engkau terlalu degil, engkau terlalu menurut hatimu, wahai hati.

aku...

terdiam lagi. menarik setiap deru nafas kurniaan sang pencipta kepada aku yang hina ini. memastikan setiap hembusan nafas ini hanya untuk-NYA. adakah begitu yang kau buat ??? hati aku berbicara kembali. aku, kau, kita dan Allah. aku tidak mahu jauh dari Allah. aku tidak mahu kau jauh dari Allah. aku tidak mahu Allah tinggalkan aku dan kau. aku dan kau mahu kesana. aku  mahu bercinta sampai ke syurga-NYA bersama-sama kau. aku mahu kesana bersama kau dengan jiwa. aku tidak mahu bersendiri. aku mahu kau bersama. Allah berikan ujian untuk kita jadi lebih kuat, untuk kita lebih tabah. kenapa kita begitu sombong membiarkan keadaan itu berlalu pergi tanpa kita sedari ??? aku., hati yang ego. aku, hati yang tidak menghargai cinta. aku, hati yang hanya pentingkan diri sendiri. aku membiarkan kau lagi. aku membiarkan hati aku bermonolong sendiri. kau senang begitu. kau lebih tahu keadaannya. aku hanya melihat dengan senyuman menguntum. kau senyum lahir dari hati yang baru. hati yang baru hadiah dari Ilahi. kita terlihat senyumannya. ya, hati kita telah tersenyum. senyum kerana telah radha akan takdir yang telah Allah takdirkan buat kita. hati kita, nampak tenang. hati kita, nampak berseri-seri. aku mendekati kau. aku dan kau mendekati rasa bersyukur aku dan kau mendekati dengan sejuta kegembiraan. aku dan kaun mendekati dengan sejuta persoalan. tetapi aku tidak akan bertanya kenapa ??? mengapa ??? tiba-tiba hati ini berubah ??? aku akan terus mendekati kau. hati itu riang. hati itu terasa bahagia. bahagia bersama rasa cinta sang pencipta-NYA.

cinta aku pada tuhan adalah ciptaan-NYA, cinta aku terhadap seseorang yang aku sayangi itu adalah perasaan dicipta-NYA


damai...
aku melihat jauh,
aku berjalan mendekati,
aku mengambil,
aku mengambil,
aku mengambil,
aku terus simpan di tempatnya,
di tempat hati aku dan kau,

Khamis, 18 November 2010

.: kekuatan kasih sayang III :.


entah...
memikirkan...
xmahu pening2...
hati kata ya...
tapi, ada yang xsokong bila aku nak pilih ???
adakah ianya benar sebenar terbaik untuk aku ???
siapa yang lebih mengetahui ???

hanya -NYA yang terbaik menentukan...
kekadang diri aku ini lemah,
lelah...
diri ini perlukan sokongan...
ya... sokongan aku inginkan...
tapi itupun sukar didapati...
bagaimana diri ingin memilih ???

ya.Allah, 
bantulah diri aku untuk memilih...
yang baik buat dunia aku,
juga terbaik akhirat aku...

ameen.




Rabu, 17 November 2010

mengamit memori bersama...



AL-MADRASAH AL-ALAWIYAH AD-DINIAH



hasil kerja tangan aku serta kawan2 aku and tuan ridzuan ishak sebagai ketua






 mafia-mafia generasi 2007m / 1428h





duduk dihadapan :- anas akram (ayam) - syawal saad (wan) - khairulnazuan khairuddin (k.on) - mohd. nazman mustafa (man) - tuan zakaria muda (tzm) - mohd alif aris (alip itam) - muzafar shauqi husin (paq) - mohd fitri firdaus ali (otai) - mukhlis nasir (jambu)

berdiri di tengah :- hanif hasni (aneep fine) - mohd adib ruslam (adib poyo) - ku aizuddin zaki ku adnan (kukering)- tengku mohammad zhuhrie - ammar dun (the.hulk) - afiq najhan isa (playboy the year) - taqiuddin (kudin) - muaz zulkifly (bulu) - hasif (pak.ustaz)

berdiri dibelakang :- mohd afiq rahin (afiq kl) - syafiq mat isa (mat.iban) - syafiq shaari (piq poon2) - mokhtar (yap ah loi ) - afdhal adenan (pak tam dol) - ashrof abdullah (bangau) - asyraf baha (baha)



hehehe... still ingat lgi x ??? bagunan hospital jepun yg skrng ni menjadi asrama student. tempat yang menyimpan pelbagai kenangan bersama.



blok baru yg meninggalkan kenangan silam dimalam hari mahupun siang hari. togei dan toqua gelaran utk abang angkat dan adek angkat. cuba angkat lubang idung masing, siapa yang ada togei and toqua masa sekolah dlu.



tetap utuh walaupun sudah berusia melebihi 60tahun...
picture diatas pada tahun 1950.
picture dibawah pada tahun 2008




semasa exam spm.



awal tahun semasa stam. semasa hari sukan 2007, semua jadi buruh.



kejayaan bersama kita semua.



ini paling latest. cepat cari mana satu si panjang pendek bushuk. diantara 5picture diatas.

o0O0ohhh... zaman sekolah aku sangat merindui zaman itu. teringat dulu, selalu ponteng kelas, mesti malas tahap gaban bila nak pergi masuk kelas english. sebab tu teacher h***m amat garang dan selalu semak senarai kehadiran pelajar. hujung minggu selalu pakat hilang semua. ada yang balik rumah dengan kebenaran bertulis. ada yang balik tanpa kebenaran bertulis. tidak kira sama ada pengawas (ken keng) mahupun pelajar biasa.

masa exam 1st paper stam., matan ketua pelajar zaman itu pecah rekod semasa exam. agak-agak siapa boleh teka siapa ketua pelajar tapi dah jadi matan ketua pelajar zaman tu apa dia buat masa hari 1st paper stam ??? siapa boleh teka ???

teringat masa hari terakhir exam stam, dimalam hari apa yang kita semua telah buat ??? siapa kepala perancangan ??? tapi mengapa pakat semua tinggal aku keseorangan di dalam hostel seorang diri ??? huhuhuh, menyesal ada jugak ingatkan ada sesiapa yang tapow makanan untuk aku

aduhai
diri yang amat pemalas masa sekolah dlu
sangatla pemalas nak pegi kelas.

dan sekarang..
sangat menyesal.
malas belajar lagi. 


tapi aku still belajar lagi
padan muka


***sigh***


Isnin, 15 November 2010

bila berpacaran >>> boleh pandang2... jangan pegang2..















bila berpacaran.
suhaimi meor hassan feat anna raffali.




kalau berpacaran
memang banyak pantang larang
menjaga susila
ibubapa adik abang

apabila berdua
carilah tempat yang terang
agar tidak pula
mencuba aksi terlarang

boleh pandang-pandang
jangan pegang-pegang
duduk renggang-renggang
bertambah sayang

biar malu-malu
biar segan-segan
kerna malu itu
perisai orang beriman

kalau berpacaran
jangan tunggu lama-lama
kalau dah berkenan
jumpalah ayah dan mama

hantarlah rombongan
meminang dengan segera
kalau terlambat kasih mu disambar buaya


boleh pandang-pandang
jangan pegang-pegang
duduk renggang-renggang
bertambah sayang



biar malu-malu
biar segan-segan
kerna malu itu
perisai orang beriman

yeah
kita sambung cerita
kalau kamu berdua
ku yang ketiga

aku penambah perasa
aku lah pendarab nafsu serakah
hai teruna bikin perangai selamba
hati si dara kata tak apa

berani buat terima padah
kalau tak sedia
ucap syahadah







boleh pandang-pandang
jangan pegang-pegang
duduk renggang-renggang
bertambah sayang

biar malu-malu
biar segan-segan
kerna malu itu
perisai orang beriman

boleh pandang-pandang
jangan pegang-pegang
duduk renggang-renggang
bertambah sayang

biar malu-malu
biar segan-segan
kerna malu itu
perisai orang beriman

Sabtu, 13 November 2010

... baik vs jahat







aku mahu jadi budak baik...
baik pada semua, yang bukan untuk meraih pujian manusia...
boleh bantu aku???

moga Allah ampunkan dosa-dosa aku dan kawan-kawan semua.
Maafkan aku atas kesalahan atau apa-apa sahaja perbuatan aku...

astagfirullah...


terima kasih semua...