Rabu, 5 Oktober 2011

aku nak kahwin dengan ???


seorang kawan datang memberitahu aku sewaktu berbicara serdua-duaan di malam hari, 
" aku seorang lelaki. aku ingin berkahwin. aku nak kahwin dengan wanita yang muda dari aku... yang bertudung labuh dan tidak mahu yang berasal dari kelantan " 

bagi aku... aku xambil kisah lansung mengenai kelantan kerana bagi aku manusia itu sama sahaja. status negeri bukanya menjadi penentu kebahagian sebuah keluarga yang bakal terbina nanti.

sebenarnya kurang tepat dalam memberi kriteria sebegini dalam pemilihan calon. bagi aku yang pentingnya sekarang ini adalah si dia itu adalah orang yang bertuah kerana membuat kita jatuh cinta. memakai tudung labuh bukan faktor wanita itu adalah wanita yang terbaik di pandangan mata kita ini. bagi pandangan mata aku adalah wanita yang menekankan berpakain menutup aurat dan bukanya wanita yang bertudung labuh. satu  lagi sifat yang jarang dimiliki oleh wanita ialah sifat malu. kadang-kadang ramai yang menutup aurat tetapi tidak ada sifat malu. bercakap dengan nada yang kuat semasa berbicara, suka bergurau senda dengan budak-budak lelaki yang lain dan ramah dengan mana-mana lelaki yang ditemui.

aku sekarang ini lebih suka mengambil sikap memerhati dari semasa ke semasa supaya aku boleh mengemaskini kelakuan wanita. pakaian hanya luaran sahaja. aku tidak boleh menilai tahap pemikiran seseorang itu dengan melihat buah fikirannya semasa bercakap di dalam kelas atau di luar kelas. menutup aurat sahaja tidak mengcukupi jika tahap pemikiran masih lagi kebudak-budakkan dan tidak mampu untuk membuat keputusan sendiri.

" cinta jangan dicari, biar ianya datang sendiri... kelak nanti pedih tak terperi... melihat cinta yang dicari... bukan yang dimimpi... melihat si dia yang berlagak ngeri dan aku ditinggal sepi dan sendirian "


- @#$%! aku jauh ditinggal sepi.

Tiada ulasan: