Sabtu, 31 Disember 2011

penutup DUA PULUH SEBELAS aku akhiri dengan..

DUA PULUH SEBELAS ~ akan melabuhkan tirai dengan pelbagai peristiwa berlaku. setiap apa yang berlaku mesti meninggalkan kesan dan pengajaran untuk memberikan yang lebih baik pada tahun dua puluh dua belas yang akan menjelma tidak lama lagi. tahun dua puluh sebelas aku tinggalkan dengan penuh dengan kegembiraan, kegirangan, keriangan dan kedukaan. tahun yang  tidak mengenal erti penat dan lelah berusaha mencapai apa yang aku impikan tidak semudah yang disangkakan. mungkin ada juga yang sudah menjadi milik aku, mungkin ada juga yang terlepas dari gengaman serta ada juga yang aku lupakan dalam perjalan hidup iini. hidup di dunia ini perlu diteruskan lagi.

SENYUM.
itulah benda yang aku tidak pernah tinggalkan dalam hidup sepanjang dua puluh sebelas walaupun, dalam senyuman palsu sebenarnya kekuatan hidup bertambah dengan adanya benda lain untuk mengalihkan tumpuan dari terus berduka. bukankah hidup ini perlu terus ceria tidak mengira apa dugaan yang bakal melanda. akan akan pastikan senyuman itu tidak akan menjauh dan terus dibawa ke tahun hadapan dan seterusnya. aku tidak mahu senyuman itu lekang kerana ia dapat mengusir derita walaupun orang kata itu satu langkah berpura-pura. aku tidak tahu bila aku akan tersenyum lagi nanti.


~ Januari.
bersedai untuk menghadapi peperiksan 2010/2011, salah satu benda wajib dalam proses pembelajaran aku sebagai seorang pelajar. walaupun tidak suka tetapi aku perlu cuba kerana sudah serik dengan kisah lalu. kejayaan datang bukan dengan cara yang mudah. di penghujung januari aku diuji apabila selesai exam berlaku revolusi egypt yang telah memberi satu pengalaman dalam kehidupan apabila berada di sebuah negara yang sedang bergolak. aku masih lagi selamat berada cairo apabila darurat satu Egypt sewaktu itu.

~ Februari.
bulan ini menyaksikan perkara yang tidak terduga iaitu pulang ke Malaysia secara mengejut. aku transit di Jeddah selama 3 hari sebelum sampai dengan selamat di Kuala Lumpur. protes di Egypt berlarutan dengan penuh keganasan sehingga perintah darurat dikeluarkan. akan aku simpan rapi setiap kenangan, lantas aku jadikan pengajaran dan pedoman walaupun ianya hanya sebuah kisah suram yang diiringi tangisan walau hidup hanya bergelumang dengan kegelapan. hidup aku dahulu hanya sebuah kekalutan semalam yang tiada dikunjungi bintang mahupun bulan. namun hanya wujud kesepian jauh bergelinangan. gelap disamping kelam malam yang suram tiada berteman mahupun dihiasi gemelapan. tahniah untuk Nasrul Che Ali dan Hannan Zukifli selamat melangkah ke alam rumah tangga. aku tumpang gembira.

25 febuari 2011 ~ nasrul che ali dan hannan zulkifli


~ Mac.
ana MASRY wa ana unibbu MASRY. saat ini aku bergelumang dengan seorang anak kecil yang aku pelihara. Iffah Hanani, nama yang kau berikan. seorang anak kecil yang mengajar aku erti kesabaran dan kasih sayang seorang manusia.kemana hilangnya keangungan kasih sayang ??? namun dimana asasnya kasih sayang ini bermula dan dimana berakhirnya kasih sayang ini ??? dimana asas kasih sayang didalam hati ini demi cinta pada masa kini ??? aku mendoakan semoga Iffah Hanni menjadi seorang anak yang solehah.

Tengku Iffah Hanani


~ April.
aku cuba fokus mengenai apa yang berlaku dalam hidup aku dan manusia disekeliling aku. masa ini aku sudah buang segala perasaan mengarut aku pada benda yang tidak membawa kepentingan langsung. percaturan hidup setalah berada di Cairo. tiada lagi hari-hari terakhir bersama keluarga, jiran-jiran dan juga rakan-rakan setelah berangkat pulang pada 19 April. aku ingin belajar walaupun seteruk mana karenah pasangan aku, aku cuba menerima seadanya. dia bersabar dan menerima karenah diri aku. aku cuba berubah hakikatnya aku tidak boleh berunah mengikut apa yang dikehendaki sepenuhnya. aku cuba lupa segala masalah dan memberi tumpuan lebih banyak pada diri sendiri dan keluarga. 25 April - aku menginjak usia dua puluh dua tahun.

~ Mei.
la tahzan... jangan bersedih, kerana bersedih itu merupakan satu penderaan pada diri sendiri. bersedih hanya akan mendorong kepada keburukkan. hidup ini perlu diteruskan. aku seperti biasa, hadam segala duka, telan segala kepahitan supaya tidak akan ada jiwa yang tercedera. cukuplah dengan apa yang aku rasa dihati ini.

~ Jun.
kegembiraan kadangkala akan dicemari dengan pelbagai insiden yang tidak disangkakan sehingga merobekan hati sebagai manusia. herdikan dan makian yang aku terima saat itu daripada manusia yang aku pernah kagumi telah merubah persepsi aku terhadap apa yang kita panggil berhemah dan rasa hormat aku terhakis serta merta. apa yang berlaku saat itu, aku masih punya kasih sayang yang sentiasa percaya dengan aku. Alhamdullilah.

~ Julai.
bersedai untuk menghadapi peperiksan fasa dua 2010/2011.

~ Ogos.
awal ramadhan disambut dengan penuh kesederhanaan seperti biasa. 27 Pgos - di penghujung bulan, aku cuma manusia biasa yang lemah. walaupun sekeras mana hati aku ini masih ada bahagian yang lemah disisi aku. aku cuba meletakan kejujuran aku di tangga pertama dalam pembinaan kasih sayang aku ini. bila kejujuran aku tidak dapat digapai walaupun kesilapan yang aku lakukan sebesar zarah. aku terus mengalah tetapi bukan bererti aku telah kalah. aku cuma gagal dalam memegang amanah yang terbina dalam mempertahankan kasih sayang ini, aku bukan seorang pelakon. aku cuba mengundur diri supaya dapat melihat manusia di sisi aku ,emgukir senyuman kegembiraan, melarikan diri sejauh mungkin agar manusia di sisi aku menemui kebahagiaan.




~ September.
aidilfitri yang menjelma pada penghujung ogos disambut dengan penuh pengalaman baru. aku berada di Aswan selama tiga minggu. kali pertama aku menyambut raya bersama-sama orang arab di sekeliling yang memberi seribu erti pengalaman kehidupan di Egypt.

 dihadapan Mahzan Nabi Yusuf di Aswan, Egypt.




~ Oktober.
banyak hubungan berakhir walaupun sebenarnya ianya tidak perlu berlaku. manusia sebenarnya memang suka membiarkan emosi dan sifat ego menguasai sehingga hilang pertimbangan.




~ November.
aku sudah dimarahi berbaldi-baldi. aku hanya mampu menahan telinga mendengar leteran yang tidak akan terhenti selagi aku msaih berada di rumah batu bewarna kuning itu. sakit dan aku keseorangan. ya, memang sudah kembali keseorangan. cepatnya masa berlalu.sudah berada di penghunjung November terasa cepat masa itu berlalu.

alamat rumah batu bewarna kuning.




~ Disember.
its disember- exam semakin hampir...

Tiada ulasan: