Sabtu, 25 Februari 2012

KASIH 12 ~ Mahabbah Ukhuwah.



ISLAM menyuruh kita untuk berkenal-kenalan dengan seberapa ramai orang yang boleh. Ada banyak kelebihan kalau kita ada ramai kenalan atau kawan. Antara kawan kita boleh menjadi tempat kita meluahkan perasaan teman untuk kita berborak dan bertukar-tukar fikiran boleh juga jadi pelanggan ( kalau berniaga ) boleh menjadi teman dikala kita kesunyian atau buhsan boleh juga menjadi penasihat kita kalau kita dalam kebuntuan dan banyak lagi.

Bak pepatah melayu pun ada mengatakan,

" Berkawan biar beribu, berkasih biar satu. "


ISLAM agama yang syumul yang mendidik umatnya untuk mencapai kebahagiaan akhirat tanpa meminggirkan persoalan dunia. Jesteru itu, amalan riadah atau bersukan menjadi sebahagian perkara yang perlu diberi perhatian bagi melahirkan masyarakat yang cerdas pemikiran dan kuat fizikal.

Umat Islam tanpa mengira usia dan kedudukan wajar memanfaatkan masa terluang dengan melakukan riadah dan bersukan untuk mengekalkan kecergasan tubuh badan seterusnya dapat menunaikan ibadah difardhukan dengan sempurna dan penuh kusyuk.

Rasulullah S.A.W sentiasa mengingatkan umatnya menjaga kesihatan, kuat serta terhindar daripada sebarang penyakit memudaratkan. Ini penting kerana kekuatan tenaga dan fizikal akan dapat melahirkan rasa gerun dalam kalangan musuh Islam yang sentiasa mengambil kesempatan untuk melakukan ancaman serta provokasi terhadap umat Islam.

Rasulullah S.A.W bersabda :

" Orang beriman yang kuat lebih baik dab lebih disukai oleh Allah berbanding daripa orang beriman yang lemah. "

( Hadis riwayat Muslim )


KASIH '12 singkatan dari KARNIVAL SILATURRAHIM 2012 bertemakan MAHABBAH UKHUWAH telah berlangsung pada 18, 19 dan 20 Februari 2012 bertempat di rumah batu berwarna kuning biru - Nadi Syabab Sadis - HadiqahI tfal - IBC ( International Bowling Center ). Pelbagai acara OUTDOOR dan INDOOR yang telah dianjurkan.










 Pasukan Biru.

Pasukan Merah.
Pasukan Kuning.

Pasukan Hijau.

TEAM PERLIS ~ dibarisi semua pasukan.


Tiada ulasan: