Isnin, 3 Oktober 2011

bila nak kahwin ???


Bila baca status FB rakan-rakan yang lain semenjak dua menjak ini tiada berita yang terkini, melainkan cerita kahwin yang dibangkitkan oleh Sharzwani Akmal. Rasanya idea status of mind dalam FB tercetus mungkin disebabkan oleh beberapa orang rakan telah selamat melangsungkan perkahwinan mereka. Aku hanya mula berfikir mengenai perkahwinan semasa ditahun pertama pengajian. Itu pun selepas terjadi perkara yang di luar kotak fikiran semasa umur masih mentah lagi. Sekarang ini aku berfikir yang aku mungkin akan kahwin selepas habis belajar dan bukanya semasa belajar sekarang ini. 

Fenomena ingin berkahwin ini hanya berlaku apabila melihat teman berkahwin. Bagi aku itu adalah perkasa biasa. Mungkin ianya hanyalah sementara sahaja di kotak fikiran orang muda, selepas itu... bila merasa ingin berkahwin biarlah ianya datang dari dalam diri ini bukanya dari orang lain.

Sekarang ini aku cuba mengubah segala-galanya yang terdapat dalam kotak fikiran aku. Sedang menasihati diri aku ini yang lemah supaya dapat menamatkan pelajaran aku ini dalam masa empat tahu dari sekarang walaupun aku sudah ketinggalan tiga tahun yang lalu dengan ragam kehidupan dunia. Aku cuba  ingin bekerja dahulu sebelum mengambil keputusan untuk berumahtangga, sekurang-kurangya mas kahwin datangnya dari hasil penat lelah aku sendiri. Cincin kahwin itu datangnya dari pilihan dan kocek poket aku sendiri. Moga ini berlaku akan dapat kepuasan diri dan keyakinan untuk mengdapat penghormatan dari isteri dan keluarga isteri yang kau mampu untuk berdikari dan mempunyai kematangan diri untuk membentuk sebuah keluarga.

- @#$%!     psssttt... cuti panjang berada di penghunjung, moga hati ini terus tenang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

InsyaAllah...hanya mampu mendoakan moga beroleh yg terbaik dari kejauhan..Amin...