Selasa, 13 Mac 2012




Kadang kala akibat terlalu menjaga perasaan orang lain, tanpa sedar kita telah melukakan hati sendiri. Kadang kala juga, kita telah cuba buat yang terbaik tapi akhirnya kesudahan yang berlaku tidak seperti yang kita harapkan, malah menjadi lebih buruk dari sebelumnya.



Kenapa susah sangat seseorang itu untuk fahami keadaan orang lain. Sama ada dia yang tidak memahami orang itu atau diri sendiri memang spesies hati batu, yang tak pernah cuba nak letak diri dia dalam situasi orang itu. Aku tetap percaya, kematangan seseorang memang sangat mempengaruhi keadaan ini. Betul kata orang, faktor umur kadang kala tidak mempengaruhi tahap kematangan sesorang. Walaupun dia sudah berumur sekalipun tapi kadang kala tindakan yang dilakukan tidak seiring dengan usianya. Keadaan ini mungkin turut dipengaruhi oleh persekitaran boleh jadi jugak faktor keluarga.

Tapi walau apa pun keadaannya, jangan pernah berhenti berbuat baik pada orang lain. Sebab itu adalah semulia-mulia sifat yang perlu ada dalam diri setiap dari manusia.

Teringat dalam satu hadis : -

Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi s.a.w., Rasulullah bersabda : Musa bin Imran bertanya: " Hai Tuhanku, siapakah hambaMu yang paling mulia di sisiMu ??? FirmanNya : " Siapa yang mengutamakan kemaafan sedangkan dia mampu untuk membalas kejahatan orang lain. "

Tiada ulasan: