Sabtu, 7 April 2012

Apa Itu Cinta ???


Mana mungkin manusia akan terlepas dari cinta. Cinta adalah fitrah manusia. Cinta juga adalah satu anugerah yang amat bernilai dari Allah kepada hambanya. Kerana cinta itu indah dan ianya sukar dilafazkan dengan kata-kata.

Apabila cuba memahami makna sebenar cinta... aku sendiri sebenarnya kurang jelas mengenainya. Aku cuba mencari jawapan dan cuba membuat kesimpulan berdasarkan sepanjang pemerhatian terhadap orang yang berada disekeliling aku dan pengalaman sendiri yang masih muda ini. 

Cinta itu memiliki sifatnya tersendiri. Cinta itu tidak semestinya hanya khusus kepada apa-apa sahaja. Cinta itu sebenarnya merangkumi keseluruhan kehidupan kita ini.

Cinta itu sebenarnya adalah,

" Cinta itu datang dari hati, bukannya boleh dibuat-buat. Cinta itu bukan sekadar rasa tetapi hadir bersama amanah. "






Cinta itu amanah dan tanggunjawab.

AMANAH itu bukan nafsu, bukan kehendak dan bukan juga hak yang perlu dituntut. Apabila jatuh cinta kepada seseorang seolah-olah kita memerlukan dia untuk didampingi dan berharap ianya terbalas. Tidak salah mahu didampingi orang yang disayangi, tidak salah mahu memiliki kasih sayang dan hati mereka. Tetapi... itu bukan yang lebih utama. Orang yang kita sukai belum tentu menyukai kita. Orang yang kita cintai belum tentu mencintai kita. 

Dengan rasa cinta yang diamanahkan oleh Allah itu, hulurkan apa yang terbaik buat meraka. Apabila dapat memikat hatinya jagalah sebaik-baiknya. Tetapi jika tidak, usahlah mengungkit atau berdendam.

TANGGUNGJAWAB itu bermakna perlu memberi namum tidak semestinya menerima. Cuba lindungi mereka, sayangi mereka, kasihi dan berikan yang terbaik kepada mereka. Sentiasa hadir ketika memerlukan tanpa mengharapkan apa-apa balasan.

Ada pepatah menyatakan, " Cinta  itu adalah dua jiwa menjadi satu ". Apabila cinta itu tidak berbalas mula mempersoalkan : 

                    Kenapa cinta aku tidak berbalas ???

                    Apa salah aku ???

                    Apa kekurangan aku ???

                    Kenapa tidak menerima cinta aku ???

                    Aku sangat ikhlas mencintainya, tetapi kenapa dia buat aku begini ???

Adakah ini ini satu luahan perasan ??? Huhuhu, bagi aku ianya adalah luahan. Ada segelintir orang akan mengaku bahawa dirinya ikhlas mencintai seseorang. Namun pada hakikatnya sedang menipu diri sendiri. Apakah yang dimaksudkan dengan ikhlas ??? Jika ianya hanya sekadar rasa cinta yang jujur kepada seseorang, itu bukannya ikhlas.

IKHLAS itu ialah melakukan sesuatu kerana Allah, tanpa mengharapkan apa-apa balasan daipada manusia. TIdak nampak keikhlasan seseorang sehinggalah dia disakiti dan apabila dia tidak dapat apa yang diingingkan. Mereka berkata bahawa mereka ikhlas dalam bercinta tetapi apabila ditinggalkan mereka mengungkit mula bercerita satu dunia bahawa keikhlasan mereka dikhianati.


!@#$%~ Cinta itu adalah amanah dan tanggunjawab untuk menyayangi dan mengasihi. Tidak kira sama ada ianya baik ataupun buruk atau ianya bersatu ataupun berpisah. Tanggunjawab kita ialah mencintai atau menunaikan amanah yang telah diberikan.

*** aku cuma berdiam diri apabila ditanya CINTA dengan orang disekeliling ini. 



Tiada ulasan: