Khamis, 17 Jun 2010

bila malam hati berbicara sendiri

Desir-desir angin angin bertiup sayu,
Didalam kelam ia  bergemersik,
Nada yang sungguh indah,
Irama yang sungguh sayu,
Kedengaran suara  yang lemah,
Sesiapa kedengaran terasa syahdu,
Kedengaran alam bercerita,
Ohhh...
Manusia betapa bertuahnya kamu,
Kamu diberi akal fikiran  tapi tidak digunakan,
Cintailah pada Ilahi,
Menyayangi sesama sendiri,
Itulah yang hakikki,
Kedengaran saban sepertiga malam,
Manusia yang beriman sujud kepada-Mu,
Ya Allah...
Aku hambamu,
Yang takut akan-Mu,
Yang berserah kepadamu,
Hanya kepadamu aku memohon,
Hanya kepada-Mu aku meminta,
Begitu syahdu kedengaran,
Begitu  menyuntuh jiwa sesiapa yang terdengar,
Permintaan seseorang hamba kepad pencipta-Nya,
Permintaan tulus dari hati,
Hati yang penuh dengan keinsafan,
ohh…
kenapa….
kenapa
Hati aku tidak sebegitu???
Bukan aku tidak mahu…
Tapi…

Ahhh…
Aku tidak tahu,
Jiwa aku merintih,
Hati aku menangis,
Aku dahagakan ketenangan,
Aku ingin minum dari telaga keinsafan,
Ingin makan dari buah kesyukuran,
Imipan aku cuma satu,
Menjadi seorang hamba seperti sepohon pokok yng subur,
Dimana ditanam keikhlasan,
Disemai ketulusan,
Disiram air keihsanan,
Menbentuk bunga keimanan,
Aku ingin jadi seperi itu,

Ya Rab,
Hanya kepadamu aku memohon,
Hanya kepadamu aku meminta,

Tiada ulasan: