Ahad, 29 Ogos 2010

bukan mudahnya mencari pasangan hidup...

one...
two...
three...
go...

Moga ini  bukan dilema bagi aku dalam memilih jodoh, bukan lagi rahsia. Pelbagai persoalan yang sering terselit dalam bicara maya terutamanya. Tidak ingin aku berkiasan dalam berbicara mengenai soal hati. Tidak aku pandai untuk berpura-pura sebagai seorang pelakon.Cuma aku ingin menjadi diri aku sendiri yang ada bersama aku adalah dia. Ingin aku dan dia bercinta sampai ke syurga.

Dalam kehidupan seharian kita sudah menjadi lumrah, setiap diri manusia ini mahukan yang terbaik dalam hidup. Apa yang dicari??? Semestinya dalam soal mencari teman hidup. Kenapa aku berbicara mengenai ini??? Aduhai...

" kau dengan dia macam mana sekarang "
" bila nak akad nikah ni ??? "


" doa ya. moga aku  dengan dia ya "" aku sayangi dia "


adusss... ini soalan yang sering disoal dengan aku dan jawapan yang aku berikan apabila ketemu dengan rakan yang mengetahui...
adakah kata-kata ini yang salah sering kali aku ungkap dan ucapkan???
 
Tabahkan hatiku ya.Allah

Tapi...
Ini ungkapan dari seorang sahabat aku yang disayangi bila aku berjumpa semasa pulang berehat...

" zuri, doa ya. moga aku jumpa yang solehah "
" calon pilihan saya mesti solehah "


ini syarat yang sahabat aku ungkapkan dimalam hari semasa berbicara.

Namun, ini bukan menjadi kesalahan pun. Masing-masing kita ada pilihan dan kehendak sendiri.

Cuma, dengan syarat sebegitu begini, nampaknya mustahil untuk ketemu.

Jadi, ada yang bertanya pula, kalau sudah sukar mencari yang soleh atau solehah, bagaimana???
jadikanlah diri kita ini seorang soleh atau solehah, insya.Allah akan muncul yang solehah atau soleh sebagai pasangan hidup.

Kita sibuk menyusun senarai - soleh tak soleh, solehah tak solehah, tsiqah atau tidak. Hingga terlupa orang lain juga sedang menilai kita, sama ada kita ini calon soleh / solehah atau tidak.

Mudahlah kalau kita sudah siap-siap jadi calon yang soleh / solehah. Insya.Allah tak sukar si soleh / solehah menemui kita.

Bukankah Allah sudah berjanji,

"wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji. dan lelaki yang keji untik wanita-wanita yang keji (pula) dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik dan lelaki yang baik diperuntukan bagi wanita yang baik (pula)"
alnur- 26.

jangan kamu nikahi wanita kerana kecantikannya kelak kecantikannya itu akan membinasakannya, janganlah kamu nikahi wanita kerana hartanya,
boleh jadi hartanya akan menyebabkan kederhakaanmu,
sebaliknya nikahilah wanita yang beragama,
sesungguhnya wanita yang tidak berhidung dan tuli tapi beragama itu adalah lebih baik bagimu...

riwayat abdullah bin humaid.



  sebagai tanda...



ianya untuk mu...

Tiada ulasan: