Sabtu, 21 Ogos 2010

salam ramadhan

Pejam celik, pejam celik da 12 hari kita berpuasa. subhanallah.. pantas sungguh masa memotong aku...


hurm... suka untuk saya kongsi tentang apa yang berlaku semenjak 2 menjak ni..
tragedi2 yang mengajak saya untuk berfikiran lebih matang ( matang kew???) tapi masih dalam proses pembaikpulihan. 



saya nak tanya, susah sgt ke nak faham orang lain??? 
payah sgt ke nak terima perbezaan???

pahit sangat ke kalau orang ckp kelemahan kita?? ?sakit sangat ke kalau kena tegur???
soalan tersebut kene jawab masing2 la.. sebab rambut sama itam, ati lain2... btol tak???
Seperti Firman ALLAH dalam Surah An-Nahl ayat 93



Dan kalau Allah menghendaki, niscaya dia menjadikan kamu satu umat (saja), tetapi Allah menyesatkan siapa yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya. dan Sesungguhnya kamu akan ditanya tentang apa yang Telah kamu kerjakan"


Jadi, kita kena faham kenapa Pencipta kita menghasilkan ciptaanNYA yang sangat bervariasi. supaya kita menjadi hamba yang berfikir. andai semua dijadikan sama, maka kita ini tidak ubah seperti robot yang dicipta manusia.pertelingkahan, perbezaan pendapat dan berselisih faham tidak akan lari dari kehidupan kita sebagai manusia. kenapa nak nafikan yg kita pernah gaduh ngan orang? ianya normal, tetapi perlu ada jalan penyelesaian.

TOLERANSI : apa erti perkataan ini??? maksudnya, perlu ada sifat tolak ansur dalam kita bergaul dengan orang lain.

kalau diikutkan, setiap orang nak ada orang lain yang boleh faham diri dia macam mana... 
tapi, boleh x tanya diri sendiri dulu, sejauh mana kita cuba untuk memahami orang lain???
bab2 berselisih pendapat ni, saya suka berkongsi 1 cerita yang terjadi pada suatu petang setelah mengutip adik di sekolah...

alkisah berbunyi begini...

A: ni apehal muke monyok ni??
E : tadi enon gaduh ngan Siti sarah (bkn name sbnr ). die tu suka kcu orang. biarlah enon nk makan jeli kelapa pun. kenapa nak ejek2?? ( lalu menitik la air mate c kecik yg x brape kecik)
A : la, pasal jeli kelapa pun nk gaduh? dah tu, asal kne ejek plak?
E : die ckp, ape la ainun syafiqah ni,tiap2 ari makan jeli kelapa. awak x boring ke??kalau kita, mesti dah x lalu nak makan. huhu.. biarlah enon nk mkn ape pon!
A : dah2 jangan nanges2 dah.. buruk! nak makan bli jelah,klu kawan tu nak, kasila ckit.eh, yg jln ngan enon tdi sape??( dalam hati, ntah hape2 la kanak2 ni,small matter pon boleh smpai nanges2)
E : tadi tu Siti Sarah la..
A : chet, dalam gaduh2 tu bleyh lagi main sesame?? urm.. hape2 jelah... x larat k melayan..

kesimpulannye, hablum minan nas ( hubungan sesama manusia) ni mmg sukar untuk ditafsir...
perempuan dewasa ke, lelaki dewasa ke,pun x bleh nak lari daripada perselisihan pendapat.tapi, yg membezakan kita dengan kanak2 di atas adalah,bagaimana cara kita atasi. kengkadang kita menganggap perkara yang remeh itu rumit, dan yang rumit itu remeh. tapi, perbincangan nye terlalu panjang, sebab berbeza lelaki & perempuan...

Sebelum saya menutup tinta pada kali ini,suka untuk saya mengingatkan diri serta sahabat2 untuk sama2 kita mengejar malam Seribu Bulan. Barakahnye, diharap berkekalan. Perkuatkan hati, perkukuh jati diri, demi mencapai redha ILAHI. jadi, dalam kita mengorak untuk memperbaiki ukhwah sesama insani, jangan lupa da' based job caliph is to serve for our Creator. insyaALLAH, redha dariNYA itu akan memudahkan gerak kerja kita. 

Tiada ulasan: