Khamis, 15 September 2011

aku bukan seorang pelakon.


aku cuma manusia biasa yang lemah. walaupun sekeras mana hati aku ini masih ada bahagian yang lemah disisi aku. aku cuba meletakkan kejujuran aku di tannga pertama dalam pembinaan kasih sayang antara kita berdua. bila kejujuran aku tidak dapat digapai walaupun kesilapan yang aku lakukan sebesar zarah. aku terus mengalah, tetapi bukan beerti aku telah kalah. aku cuma gagal dalam memegang amanah yang terbina dalam mempertahankan kasih sayang ini.

aku cuba mengundur diri supaya melihat manusia di sisi aku mengukir senyuman kegembiraan. melarikan diri sejau mungkin agar manusia di sisi aku menemui kebahagian.

aku senyum sendirian melihat manusia di sisi ini mengingatkan aku bahawa walaupun zaman telah berubah tetapi manusia kadangkala tidak akan melepaskan benda yang digelar kasih sayang. hidup ini penuh dengan amanah dan tanggungjawab.

aku pernah terjatuh.
ada kesan parut yang tinggal daripada terjatuh itu. tetapi parut itu bukan kesan sebagai tanda peringatan betapa sengsara dan sakitnya aku, tetapi ianya sebagai peringatan supaya aku kuat menghadapi dan melalui kesakitan yang terdahulu. 

kadangkala aku kena lalui hidup ini dengan mengetapkan gigi dan ukir senyuman sedaya upaya. bukan itu menjadikan diri ini lebih dari manusia yang lain, cuma, hidup dalam dunia ini bukan ada aku sahaja. jika ingin kembali berpaling dan merasai sesuatu yang tidak mampu diterjemahkan, mari bersama berbincang supaya ada jalan penyelesaian dan bukan semakin jauh meninggalkannya.

Tiada ulasan: