Jumaat, 16 September 2011

kepimpinan dan usrah ???


definasi usrah.
dari segi bahasa - perkataan usrah ( bahasa arab ) bermaksud keluarga. kamus dewan bahasa edisi ketiga menyatakan, usrah ialah perkumpulan yang melibatkan kegiatan seperti perbincangan tentang sesuatu tajuk dan sebagainya.

dari segi istilah - usrah kelompok manusia yang beriman dan berusaha tolong menolong sesama sendiri untuk memahami dan menghayati islam, berusaha mempertingkatkan ilmu dan amal, dan menghindari maksiat dan permusuhan berdasarkan firman Alah.
( maksudnya ) :- bertolong-tolonglah kamu berbuat kebaikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolong berbuat dosa dan anaiya dan takutlah kepada allah. sesungguhnya allah sangat keras seksanya. ( al-maidah, 5 : 2 )

tujuan usrah.
adalah menghubungkan diri dengan allah, merapatkan ukuwah islamiah dan kejiranan, memelihara dan menghubungkan diri sesama manusia dan alam, mendalami fardu ain, meluaskan fahaman terhadap islam dan memberi galakan dan bimbingan dalam ibadah kepada generasi muda,

apa yang dilakukan dalam usrah pada permulaannya ialah berkenalan (taaruf) iaitu mengenali sesama sendiri dan berkasihsayang dengan semangat cinta kepada allah. seterusnya  dengan bersefahaman (tafahum) iaitu bersefaham dalam memahami dalam diri manusia itu sendiri

Tiada ulasan: