Rabu, 14 September 2011

siapalah aku sebagai manusia


diri aku bukan mudah sebenarnya untuk merelakan sesuatu yang sudah ditanam jauh ke dalam untuk dikorek kembali oleh orang-orang disekeliling aku yang langsung tidak dikenali mahupun mengenali. bila menyebut satu nama yang boleh membuatkn aku terfikir, wanita itu mengajar aku banyak benda tentang hidup walaupun kehadirannya hanya bersifat sementara dalam pelbagai ertai kata. kasihsayang, cinta dan anehnya, sakit dan benci juga cuma sekejap.

aku perlukan masa yang lama untuk  menjalinkan perhubungan dengan manusia yang lain. bukan hanya pada percintaan tetapi pada perhubungan persahabatan dan sebagainya. tidak perlu masa yang panjang untuk mencipta kenangan tetapi perlukan masa yang panjang untuk memusnahkan sebuah kehidupan dan impian. diri aku mungkin bertuah dalam masa minit pertama dan mungkin derita akan menyusul untuk minit yang berikutnya. diri aku tidak dapat menduga apa yang akan berlaku hatta satu saat yang akan aku lalui.


- @#$%!   aku pernah terjatuh.
ada kesan parut yang tinggal daripada terjatuh itu. tetapi parut itu bukan kesan sebagai tanda peringatan betapa sengsara dan sakitnya aku, tetapi ianya sebagai peringatan supaya aku kuat menghadapi dan melalui kesakitan yang terdahulu.

Tiada ulasan: